#Biznis
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Dajme si dole ružové okuliare a poďme čeliť realite

Slovo, ktorého sa všetci báli, sa vyslovuje už naplno. Kríza. V tejto chvíli už zasiahla takmer každé odvetvie. Sú síce isté segmenty na trhu, ktoré profitujú, drvivá väčšina má však vážne problémy. Uvedomme si pritom, že sme len na začiatku a podľa mnohých tu bude s nami korona až do konca roka. Pesimisti tvrdia, že sa dokonca môže vrátiť v druhej vlne, v priebehu budúceho roka.

Vieš, ako komunikujú úspešné značky počas krízy, aby z nej marketingovo vyťažili? Stiahni si náš nový e-book

Poďme však k faktom, o ktorých je aj tento blog. Pokúsim sa preto predostrieť zopár dát. Verím, že to mnohým podnikateľom a manažérom uľahčí rozhodovanie, aké kroky majú podniknúť zo strednodobého hľadiska. Na základe posledných prognóz Inštitútu zdravotnej politiky, ktorý hovorí o pomalšom tempe šírenia vírusu, by mal na Slovensku kulminovať koronavírus približne v polovici júla, pričom podľa odhadov bude vtedy nakazených až 150 000-170 000 ľudí. Vtedy by mala krivka dosiahnuť vrchol a počet nakazených bude postupne klesať, pričom ešte v októbri bude stále nakazených viac ako 80 000. 

Ak ste si mysleli, že v júni sa všetko znormalizuje a vrátite sa do officov, je na čase si dať dole ružové okuliare a ešte raz sa pozrieť na fakty, ktoré hovoria o presnom opaku. Práve zo štatistického hľadiska je aktuálne oveľa menšia šanca, že sa nakazíte, ak budete pracovať spolu v kancelárii, ako za 2-3 mesiace.

Správny manažér si musí vedieť zanalyzovať dáta a flexibilne na ne zareagovať. Ak uvažujete na odstúpení od nájomného, je to regulérna uváha. Predpokladajme teda, že sa koncom roka vrátime naspäť do kancelárii. Dovtedy dokážete ušetriť radovo tisícky eur a navyše si vyjednať výhodnejšie podmienky. Karta sa totiž obrátila a držia ju v ruke nájomcovia, ktorí majú cash. Navyše sa očakáva, že koncom roka bude k dispozícii veľa voľných kancelárskych priestorov a zúfalých majiteľov, ktorí sa ich budú snažiť prenajať. My sme sa napríklad zatiaľ dohodli s majiteľom priestorov na znížení nájomného a obmedzili sme befenity, ktoré nemajú pre firmu pridanú hodnotu. Našťastie sme nemuseli riešiť problémy s home officmi, ako väčšina firiem, ktoré na tento spôsob práce prechádza len teraz. Systém práce z domu sme si počas posledných 4 rokov vyšperkovali tak, že dokážeme fungovať a komunikovať navzájom bez najmenších problémov. Pravda je, že ľudský kontakt a spoločné brainstormingy sú nenahraditeľné. Ten, kto chce prežiť, bude sa musieť najbližšie mesiace adaptovať a nastaviť si vlastný systém fungovania.

Želám si, aby sa nakoniec tieto fakty zmenili na oveľa pozitívnejšie, vrátilo sa čím skôr všetko do normálu a mohli sme si naplno užiť pekné letné dni. Buďme trpezliví, zvládneme to.

Autor článku

Peter Šándor
Managing director