Čo sme sa dozvedeli z prieskumu o slovenských spoločnostiach a digitálnych trendoch
Robili ste niekedy prieskum odvetvia, v ktorom pôsobíte? My v
Hype sme podobný prieskum práve ukončili. Okrem toho, že sme sa dostali k zaujímavým informáciám, sme sa toho dosť naučili. Chcete sa to naučiť aj vy? 🙂 Stačí, keď si prečítate
priebeh nášho letného marketingového prieskumu. Ak vás zaujímajú len
výsledky, scrollujte úplne dole.
Kto už realizoval prieskum, vie, že to nie je nič, čo by ste zbúchali za pár hodín alebo dní. My sme sa pred letom rozhodli, že si ukrojíme z toho mála voľného času, ktorý máme a budeme sa venovať
prieskumu marketingových trendov. Zaujímalo nás, ako sú na tom spoločnosti na Slovensku, čo sa zavádzania digitálnych trendov týka, a či outsourcujú marketingové aktivity alebo sa s ich implementáciou trápia sami. Prečo? Robíme v marketingu, snažíme sa presadzovať najnovšie trendy, robíme s dátami a napriek veľkému úsiliu sme v rámci Slovenska na žiaden podobný prieskum nenatrafili.
Postupovali sme takto:
– spísali sme najväčšie spoločnosti, ktoré sme chceli osloviť, vyhľadali kontaktné osoby na LinkedIne
– vypísali ľudí, ktorým napíšeme maily
– pripravili otázky tak, aby boli čo najjednoduchšie a nezaberali veľa času
– pripravili
landing page
Začali sme s LinkedInom – kontaktovali sme
prvých desať marketingových riaditeľov známych spoločností a čakali na odozvu. Na naše počudovanie sme dostali
prvých desať vyplnených formulárov. A potom ďalších desať. A ďalších a tak ďalej, až sme v priebehu prvých pár dní mali zhruba 40 odpovedí.
Sľubný štart, ale… priblížil sa čas kampaní. Naši klienti sa začali vo veľkom ozývať s požiadavkami na letné kampane, back to school kampane a všetkymožné kampane, takže sme mali plné ruky práce. Odrazu bol na stole zaujímavý
konflikt záujmov. Na jednej strane prieskum, na ktorý sme sa tak tešili a ktorého zrušenie by už teraz bol priveľký fail, na druhej strane klienti, ktorí majú vždy prioritu číslo jeden. Výsledok? Prieskum ide stranou, kým sa situácia neupokojí.
Ani sme sa nenazdali a bol tu koniec leta, do prieskumu pribudlo pár ďalších odpovedí, ale stále sme sa hýbali okolo čísla 50. Už to začínalo vyzerať zle, preto sme sa rozhodli urýchliť proces a využiť ešte september – úplne naplno. Oslovili sme niekoľko médií, z ktorých nám narýchlo vyšli v ústrety portál
podnikajte.sk a Peťo Čelko, ktorý nám uverejnil zmienku o prieskume v skupine
Rozbehnite podnikanie na maximum. Vďaka tomu sme nahromadili ďalších zhruba 50 odpovedí a ku koncu prieskumu sme sa zastavili na čísle 101. Ak si zoberieme, že aspoň štvrtina spoločností patrí k špičke (známe banky, poisťovne či operátori), nie je to vôbec zlé.
Čo z toho vyplýva?
Z prieskumu sme získali celkom slušné dáta. Navyše z neho vyplynulo toľko know-how, že by bola škoda nepodeliť sa oň:
1) Má to význam, analýz a dát nikdy nie je dosť a na Slovensku chýbajú úplne.
2) Ak sa chcete pustiť do seriózneho prieskumu,
zvážte, či naň naozaj máte čas.
3) Nechajte si dlhší čas na prípravu, vráti sa vám to.
4) Dajte si záležať a vytvorte perfektný pitch vášho prieskumu. Boli sme prekvapení, ako pozitívne reagovali ľudia v prvej fáze. Kľúčom k úspechu boli adaptované správy: jedna na e-mail, jedna na LinkedIn. V prípade, že sa človek neozval, spravili sme follow-up.
Pitch nemusí byť zložitý, riaďte sa základnou štruktúrou:
– KTO ste
– KDE pôsobíte
– ČO potrebujete
– PREČO to robíte
– AKO to pomôže tomu, komu pitchujete 🙂
Najmä posledný bod je veľmi dôležitý. Poznáte to, nikoho nezaujíma, aká je vaša motivácia, ale čo to prinesie jemu.
5) LinkedIn je najlepší kanál na priame oslovenie ľudí – úspešnosť presiahla 50%.
Takže na záver – budúci rok budeme marketingový prieskum realizovať zas, ak sa chce niekto pridať a spolupracovať na tejto aktivite s nami, dvere sú otvorené.
P.S.: Prikladám
infografiku s výsledkami z prieskumu: