#Marketing
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Facebook čelí škandálu s uniknutými dátami | #DigiNews marec

V skratke:
  • Facebook čelí škandálu s uniknutými dátami
  • Internetoví giganti zakazujú reklamy na kryptomeny
  • Google vynaloží 300 miliónov dolárov na pomoc spravodajským organizáciám v boji proti falošným správam
  • Obľúbená služba Uber na Slovensku dočasne končí

1. Facebook čelí škandálu s uniknutými dátami.

Analytická firma Cambridge Analytica ukradla osobné dáta 50 miliónov ľudí z Facebooku a zneužila ich k manipulácii amerických prezidentských volieb. Z týchto ukradnutých dát vytvorila softvér, ktorý dokáže psychologicky manipulovať s voličmi pred voľbami. Využíva ich osobnostné rysy k tomu, aby hlasovali podľa priania zadávateľa projektu a takto môže ovplyvniť demokratické princípy. Cambridge Analytica sa dostala k dátam s pomocou aplikácie osobnostného kvízu, do ktorého sa zaregistrovalo približne 300-tisíc používateľov. Pravidlá Facebooku do roku 2016 umožňovali aplikáciám prístup aj k údajom o priateľoch prihlásených osôb. Mark Zuckerberg uviedol, že Facebook bude obmedzovať prístup aplikácií, ktoré boli vytvorené mimo spoločnosti, k údajom ich užívateľov a zároveň zjednodušili prístup k nastaveniam súkromia, aby ich užívatelia jednoducho našli a upravili.  

2. Internetoví giganti zakazujú reklamy na kryptomeny

Spoločnosti Google a Twitter sa pridali k Facebooku so zákazom reklám na kryptomeny. Facebook ohlásil obmedzenie reklamy na kryptomeny už v januári. Google sa k zákazu pridal v prvej polovici marca. Na svojich stránkach zakáže reklamu na kryptomeny a ďalšie neregulované či špekulatívne finančné produkty. Spoločnosť uviedla, že zvyšovanie kvality reklamy na internete je pre nich najvyššou prioritou. Zákaz na Twitteri bude zahŕňať reklamu na primárnu ponuku mincí, predaj samotných kryptomien a ponuku služieb tzv. kryptopeňaženiek. Zákaz bude platiť aj na crowdfunding – spôsob získavania peňazí cez malé čiastky od drobných darcov. Reklama búrz s kryptomenami bude tiež obmedzená, možná bude len pre verejné obchodné spoločnosti.  

3. Messenger prichádza s novinkami v skupinových konverzáciách

Na Messengeri minulý rok vzniklo denne 2,5 milióna skupinových konverzácií. Vzhľadom na ich popularitu prišiel Messenger s ďalšími novinkami, ktoré majú ich využívanie zlepšiť a uľahčiť. Jednou z noviniek je privilégium administrátora skupinového chatu. Ten má oprávnenie schvaľovať pridanie nového člena skupiny, čo môže byť veľmi užitočné najmä pri veľkých skupinových chatoch. Rovnako môže členov z chatu odstrániť alebo im prideľovať oprávnenie administrátora. Ďalšou novinkou je pozývací link, ktorým pozvete nového člena do skupinového chatu. Každý v skupine môže takýto link vytvoriť a zdieľať s osobou, ktorá sa chce pripojiť do chatu.

Zdroj: Facebook

4. Instagram prináša zmeny pre lepší feed

V marci prišiel Instagram s ďalšími novinky. Jednou z nich je tlačidlo “New Posts”. Po tom, ako Instagram zrušil chronologické radenie postov, užívatelia strácali prehľad o tom, kedy bol príspevok publikovaný a nemali tak aktuálny prehľad o postoch svojich známych. Napríklad príspevok niektorého z influencerov, ktorý bol pridaný pár dní dozadu, sa zobrazoval užívateľovi na vrchole feedu a aktuálny post od kamaráta sa nezobrazil vôbec. Feed mal okrem toho aj inú nedokonalosť a to, že pri jeho prezeraní sa automaticky obnovil a užívateľa posunul hore na začiatok, aby mu ukázal nový príspevok. Nové tlačidlo, ktoré Instagram práve testuje, by malo tento problém vyriešiť. Feed sa obnoví vtedy, keď naň užívateľ klikne, a tak si môže zobrazovaný obsah regulovať sám. Druhou novinkou je pridanie profilového odkazu alebo hashtagu do svojho profilu. Stačí použiť značku # alebo @ a stanú sa odkazmi na stránku s daným hashtagom alebo na konkrétny profil. To môže byť zaujímavá vychytávka pri reklamnej kampani, ktorá je spojená s vlastným hashtagom alebo ak má firma či influencer ešte ďalší instagramový profil.  

5. Zdieľanie príspevkov v Instagram Stories

Instagram  testuje novú funkciu, ktorá užívateľom umožní ľahko zdieľať príspevok niekoho iného vo svojej Insta Story. Zároveň ho bude možné ľubovoľne upravovať. Takto upravená a publikovaná Insta Story by mala zahŕňať aj odkaz na pôvodného autora príspevku. ​Možnosť takéhoto zdieľania budú mať len verejné účty, takže zo súkromného účtu ho zdieľať nebudete môcť. Používateľ verejného účtu však môže túto možnosť zdieľania v nastaveniach vypnúť a zabrániť tak šíreniu jeho príspevkov.

Zdroj: Techcrunch.com

 

6. Na Facebooku dostanú lokálne novinky prednosť

Facebook sa od začiatku tohto roku snaží vrátiť k svojej podstate, a to spájať ľudí a budovať komunity. K tomu majú prispieť aj lokálne novinky, ktoré budú odteraz uprednostňované pred zvyškom obsahu. Túto novinku sociálna sieť avizovala už vo februári, ale od marca platí pre všetky krajiny. Odteraz budú užívatelia Facebooku po celom svete vidieť viac správ z miestnych zdrojov, ktoré pokrývajú ich súčasné mesto a ďalšie mestá, o ktoré sa môžu zaujímať. Táto aktualizácia má pomôcť majiteľom miestnych stránok osloviť publikum z daného mesta alebo regiónu. Za miestne bude Facebook považovať také stránky, s ktorými ľudia z konkrétneho mesta majú väčšiu pravdepodobnosť vytvárať engage a čítať ich články, ako ľudia mimo mesta či regiónu. Táto aktualizácia má smeruje k tomu, aby sa užívateľom zobrazoval v News feede kvalitný obsah.  

7. Spotify testuje natívne hlasové vyhľadávanie

Spotify bude odteraz počúvať vás. Novinka hlasové vyhľadávanie umožní vyhľadávať obľúbené skladby, autorov či playlisty oveľa jednoduchšie, stačí do mikrofónu povedať ich názov. Spotify potvrdil, že ide zatiaľ len o testovaciu verziu, ktorú má len úzka skupina ľudí. Hlasové ovládanie môže uľahčiť používanie aplikácie na cestách pomocou mikrofónnych slúchadiel. Mohlo by to tiež pomôcť používateľom, ktorí majú problém rozhodnúť sa pri nekonečnom výbere, ktorý ponúka vyhľadávacie pole Spotify. Takto používateľ len jednoducho povie žáner alebo playlist, ktorý chce počuť.  

Zdroj: Techcrunch.com

8. YouTube pridáva nové nástroje pre live streaming

YouTube predstavil ďalšie spôsoby, ako sledovať živé videá a komunikovať s komunitou subscriberov a sledovateľov videa v reálnom čase. V marci spustil novú funkciu prehrávania rozhovorov, ktorá sa objavuje vedľa videa a zobrazuje komentáre postupne, ako bolo video vysielané naživo. Okrem toho YouTube oznámil aj ďalšie novinky – automatické titulky pre vysielanie v angličtine, možnosť nastaviť funkciu Super Chats pre kanály používajúce IFTTT a označenia polohy pre live stream a videá nahrané z mobilu.  

 Zdroj: Social Media Examiner

 

Autor článku

Zuzana Martiniaková