#Marketing
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Robte veci ináč s hrou insightov

V posledných dňoch obletelo svet sociálnych sietí video s najlepšie zarábajúcimi hudobníkmi v rokoch 1969 až 2019. Prekvapilo ma, že najlepšiu výplatu mal ku koncu roka 2018 Portorikánec Luis Fonsi. Isto sa nikomu nepodarilo uniknúť pred plíživým hitom Despacito. Skladba, v ktorej by sa po-koj-ne uplatnil aj Harabin, niesla prvky bežného latina spolu s jednoduchou textovou rytmikou. Citoslovcia a solmizačné slabiky ako “bam bam” či “la la” boli len šľahačkou na torte zábavy o štvrtej hodine ráno v Bratislave aj Pribete. Zaiste tu boli aj iné jednohitovky, ale ešte žiadnej sa nepodarilo naplniť si peňaženku viac ako ostatným veľkoformátovým osobnostiam. Prečo tu plačem nad starým popovým mliekom? Chcem vám predstaviť hru insightov, kde budeme pracovať práve s popovými trendmi.

Dejiny a trendy píšu víťazi

Vo svete mainstreamovej hudby, kde ide o pozornosť bežného poslucháča, už roky platí, že ak chce človek preraziť musí prísť s niečím úplne autentickým… Alebo stačí “opajcnúť” nápad aktuálneho rekordéra hitparád. Nezáleží na tom, že španielčine v súčasnosti rozumie oveľa menej ľudí ako angličtine či nemčine, Des-pa-ci-to vytvorilo dopyt. Hra insightov je metóda, ktorá pomáha trénovať kreativitu. Vďaka tomu, že máme v dospelosti možnosť prežiť oveľa viac skúseností, disponujeme väčším množstvom informácií. Práve s nimi môžeme pracovať pri vytváraní nových kontextov alebo prepisovaní starých. Základom je vnímať denný svet okolo nás a snažiť si ho zapasovať do nášho vnútorného. Metóda je “súkromnou zábavkou”, ale možno ju aplikovať aj na skupinu ľudí v rámci brainstormingov. Ak v daný deň získate aspoň jeden vhľad, máte bod. Pokiaľ žiaden nenájdete, strácate všetky body, ktoré ste dovtedy nadobudli a začínate odznova. Natrafili ste na insight, ktorý vám odbil dekel do Medzilaboriec a úplne zmenil vaše dovtedajšie presvedčenie? Máte bod navyše. Z nášho príkladu nám vyvstal insight:
Poslucháčom popu už nestačí len ten súčasný, založený na rovnakých menách niekoľko rokov. Príjmy v hudbe za rok 2018 hovoria v prospech menej známeho mena s prvkami pre neho autentickej hudby.
Čo s týmto zistením? Pre orientáciu v hre insightov pomáhajú otázky:
  1. Čo sa dnes stalo?
  2. Čo som sa z toho naučil?
  3. Ako sa môžem na túto udalosť pozerať v širšom kontexte?
  4. Ako ma táto udalosť podnecuje k zmene môjho pohľadu?
  5. Ako môžem túto skúsenosť využiť pri inej situácii?
Širší kontext nám ukázal, že trendom pre rok 2019 sa stalo používanie menšinových, neraz až folklórnych prvkov v jednotlivých popových piesňach. Napríklad, Madonna ako Kráľovná popu venovala svoju zatiaľ poslednú nahrávku portugalským vplyvom. Iné, už známe, osobnosti si volali na spoluprácu menej populárnych umelcov so zameraním na im vlastné žánre. Nový kontext prichádza, keď zistenie použijeme v práci so značkou, ktorej cieľovou skupinou sú popoví poslucháči, o ktorých sme dovtedy mali úplne inú mienku. Hra insightov nemá iný cieľ ako to, aby ste sa zlepšovali v tvorbe nových súvislostí. Netreba byť na seba prehnane prísny. Nehľadajte len veľké veci. Úspech sa skrýva v maličkostiach. Oslavujte každý jeden nález! Vaše názory, otázky alebo tipy na iný článok uvítam v komentároch.

Autor článku

Marek Majzon