#Marketing
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Brief – najlepší priateľ accounta

Tí, čo pracujú v agentúre vedia, že brief je alfou a omegou každého agentúrneho výstupu. Je to základ, na ktorom je postavený celkový výsledok akéhokoľvek procesu. Vytvoriť dobrý brief však ani zďaleka nie je jednoduché. Musíš nájsť slová na to, aby si popísal želaný výsledok a nezabudnúť na žiadnu dôležitú informáciu. V tomto článku sa dočítaš, čo všetko by mal kvalitný brief obsahovať.

V našej agentúre to bežne funguje tak, že v úvode si s klientom otočíme brief, kde nám vyplní základné informácie, ktoré od neho potrebujeme. Máme vytvorených niekoľko verzií briefov podľa klientovho zadania si potom vyberáme, ktorý mu pošleme na vyplnenie. Môže to vyzerať napríklad takto. Veľmi dôležité je pýtať sa a vyzistiť čo najviac informácií, ktoré potrebujeme na to, aby sme klientove predstavy pretavili do reality. Občas sa stane, že klient pošle brief, ktorý vyzerá nejak takto:

…no úlohou accountov je klásť klientovi otázky a dať dokopy brief, ktorý má hlavu a pätu a môže ho ďalej predstaviť agentúrnemu tímu, ktorý bude na klientovom zadaní pracovať. Okrem toho, že accounti musia z času na čas dešifrovať nezrozumiteľné zadania, často oplývajú aj inými zručnosťami, ako napríklad moja kolegynka Maďo, ktorá svoj multitalent popísala v tomto článku.

INSIGHT

V úvode by mali byť uvedené informácie o klientovi, najmä v prípade, že je klient nový. Čím viac info nám poskytne, tým lepšie sa vieme vžiť do jeho kože. Základom je zistiť, čo je na danej firme výnimočné, čím sa líši od konkurencie, aké sú jej pridané hodnoty a akými spôsobmi sa prezentuje a komunikuje na verejnosti.

CIEĽ

Ďalšou dôležitou vecou je zistiť, čo má byť cieľom kampane alebo daného projektu. Zvýšiť tržby na e-shope PPC kampaňou? Vytvoriť novú webstránku? Nastaviť komunikačnú stratégiu na sociálnych sieťach, ktorou nazbiera veľa nových fanúšikov? Cieľ by sa mal stanoviť aj s nejakým konkrétnym KPI, aby sme si potom vedeli zmerať úspešnosť kampane a vyhodnotiť ju.

CIEĽOVÁ SKUPINA

 „Chcem predávať všetkým“ nie je úplne ideálna stratégia. Klient si musí premyslieť, kto je primárna cieľová skupina, na ktorú sa chce orientovať. Prípadne si môže týchto skupín vytvoriť viac a definovať si ich pomocou marketingových persón, ktoré mu pomôžu lepšie pochopiť potreby  a následne každej persóne prispôsobiť komunikáciu.

BUDGET

„Budget ešte neviem, veď mi niečo navrhnite“… je asi také, ako keby ste prišli do auto predajne a chceli kúpiť auto bez toho, aby ste vedeli, koľko zaň chcete utratiť. Predajca by Vám ihneď navrhol to najdrahšie, čo v ponuke majú. Preto je dobré v úvodnom briefe uviesť aspoň rádovo kde sa budget na kampaň pohybuje, aby agentúra nemusela variť z vody a prišla s návrhom, ktorý bude efektívny a zároveň prijateľný aj pre klienta.

DEADLINE

Koľko času má agentúra na vypracovanie zadania, kedy chce klient spúšťať nový web, dokedy trvá nejaká akcia na produkty atď. – ak klient vie aspoň orientačný termín, kedy má byť jeho zadanie hotové, ideálne je, ak to dá vedieť pri úvodnom briefingu, aby sa nestalo, že sa niečo nestihne dodať včas.

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, no práve dobrý brief stojí za úspešným zvládnutím projektu – a vedie k vzájomnej spokojnosti agentúry i klienta. Ak si teda na strane agentúry – drž sa briefu a ak si na strane klienta – dávaj pozor na to, aby si v úvodných briefoch uviedol všetky potrebné informácie, ktoré by mala agentúra mať.

Ak hľadáš agentúru, ktorá ti pomôže s marketingom a komunikáciu, určite sa nám ozvi a zažiješ tvorbu briefu na vlastnej koži! 😊

Tešíme sa komentárom a zdieľaniam, takže ak sa ti článok páči, budem rada, ak ho posunieš ďalej.

Autor článku

Martina Jurkasová
Account manager