#Marketing
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Rýchly recept na generovanie nápadov

Musím sa pochváliť, že mám celkom dobrý proces, ktorý mi pomáha vymýšľať nápady. A rád sa oňho podelím. 

Nejdem tu v žiadnom prípade tvrdiť, že to je proces najlepší, ani že moje nápady sú najlepšie, ale… proste funguje. Ak máš radšej video, dávnejšie som o ňom rozprával v Digital101. Ak radšej čítaš, tak čítaj ďalej. 

Upozorním ťa však, že slovo “rýchly” v nadpise je relatívne. Odkazuje skôr na to, že vďaka zabehnutému postupu nemusím tápať a strácať čas, ale viem sa rýchlo dostať do moodu tvorenia. 

Here it is, takto vyzerá môj kreatívny proces:  

  1. Analýza

Čo idem vlastne vymýšľať? V prvom rade si zanalyzujem zadanie a spravím si z neho krátky zápis, tzv. one-pager, aby som sa zbavil všetkých nepodstatných informácií. Je to dôležité, lebo ak sa neskôr vraciam k zadaniu, nemusím sa prehrabávať množstvom zbytočného textu. 

  1. Inšpirácia 

Tento bod by mal prebiehať neustále. Človek musí čerpať čo najviac vstupov, aby dával kvalitné výstupy. Ideálne v reálnom svete. Avšak, ak sa potrebujem rýchlo naštartovať pozerám si inšpiratívne kreatívy, diela alebo čokoľvek, čo mi pomáha dostať sa do kreatívneho moodu. Odporúčam si preto všetky zaujímavé podnety priebežne ukladať a následne už len siahnuť do niektorého zo šuflíkov s inšpiratívnou kreatívou.  

  1. Reštart

Aby som spracoval vstupné dáta, idem si zabehať. Alebo zabicyklovať. Alebo zaplávať. Skrátka zacvičiť, aby som na chvíľu vypol mozog pri fyzickej aktivite a nemyslel na nič. Následne si opäť prejdem pripravený one-pager + vybranú inšpiráciu.

  1. Walkstorming 

Asi to má aj iný názov. Ja to ale volám walkstorming a vyzerá to tak, že sa idem poprechádzať po čerstvom bratislavskom vzduchu a popri tom si sám pre seba prostredníctvom hlasových záznamov hovorím nápady, ktoré mi víria hlavou. Možno vyzerám divne, keď sa začnem tešiť, ako by okolo mňa nikto nebol a následne potichu rozprávam do telefónu. Ale práve tento bod je pre mňa mega dôležitý. Posledným krokom walkstormingu je štruktúrovaný zápis. 

  1. Rozpracovanie  

Z walkstormingu mi automaticky vypadne niekoľko nápadov, ktoré následne rozpracujem do ucelených myšlienok. Na papieri alebo v počítači, to nie je dôležité. 

  1. Challenging 

Najsmutnejšia chvíľa. Treba vypustiť všetko nadšenie a porovnať ideu s analýzou, resp. briefom a zamyslieť sa, či som si len neuletel. Nejeden nápad už vďaka tomuto bodu skončil v koši. 

  1. Opakovanie bodov 4-7 

Niekedy idú nápady doklepnúť už po bode 6, niekedy sa musím ísť (opäť) poprechádzať, (opäť) vymýšľať, (opäť) zapisovať a (opäť) challengovať. 

  1. Zjednodušenie  

Ak sa podarí vymyslieť nápad, ktorému verím, že zvalcuje svet, je na čase ho osekať a odstrániť z neho všetky nepodstatné časti. Až takýto nápad je dostatočne dobrý a môže ísť von. 

Takto teda vyzerá môj ideálny proces vymýšľania nápadov (dôraz dávam na slovo ideálny). Niekedy proste nie je čas a vtedy musím preskočiť celý proces a jednoducho vymyslieť nápad. 

!!! Dôležitá vec na záver – nápady sa samé nevymyslia ani pri tom najlepšom procese. Najdôležitejšie je preto chodiť s očami otvorenými a neustále čerpať inšpiráciu. A ver mi, nie je to také easy, ako to vyzerá. 

Akým spôsobom vymýšľaš nápady ty? Máš zabehnutý postup? Ak áno, budem rád, ak sa oň podelíš do komentov. 

Autor článku

Marek Didák
Creative director