Čo bude po korone?
Stále viac ľudí sa pokúša predikovať, ako sa aktuálna kríza podpíše na našich životoch. Pridám sa k nim svojou predpoveďou. Nie však všeobecne, ale z pohľadu biznisu a marketingu.
Ako sa zmení nákupné správanie?
Nijak zásadne. Pravdepodobne. Som presvedčený, že sa opäť vrátime k štandardnému spôsobu života. Dočasná zmena spôsobená následnou ekonomickou recesiou možno príde, ale veľmi pochybujem, že bude trvalá. Avšak, som presvedčený, že nútené využívanie technológií nás ovplyvní natoľko, že si symptómy so sebou ponesieme aj po odznení korony. Inými slovami, aj ľudia, ktorí sa v minulosti bránili využívaniu technológií a online nákupom, si tieto alternatívy osvoja.
Ako sa zmení biznis?
Každá kríza je zároveň príležitosťou. Počas krízy totiž musíme špekulovať a hľadať alternatívne riešenia bežných situácií a to nás môže posunúť, keď sa veci vrátia do normálu. Korona nám okrem “klasickej” ekonomickej krízy nabalila navyše aj krízu zdravotnú a nútene nás zatvorila do karantény.
Avšak, víťazmi sa stávajú tí hráči, ktorí sa vedia adaptovať aj v ťažkej situácii. Aktuálne sú jedným z pomocníkov, ktorý pomáha prekonať “ťažkú situáciu” technológie. Online objednávky tovaru či služieb, virtuálne konferencie… z digitálneho sveta sa načas stalo miesto, kde prebieha celý nákupný proces od rozhodovania, cez stretnutie a následný nákup, až po starostlivosť o zákazníka. A to často aj v konzervatívnych odvetviach. Musíme sa preto prispôsobiť. Pekným príkladom v tomto smere je náš klient, švajčiarsky výrobca a predajca ortopedických pomôcok ORTHO-TEAM, ktorý sa z kamenných predajní presunul do digitálu za 10 dní. V konzervatívnom Švajčiarsku. V biznise, kde nemôžete predávať bez osobnej odbornej konzultácie. A to je najväčším hráčom na trhu, žiaden agilný startup. Schválne, prečítajte si o tom viac.
Myslím si preto, že firmy, ktoré sa najlepšie adaptujú počas korony, budú z tohto nastavenia ťažiť dlhodobo aj po kríze. Takže, výzva pre vás – čo dokážete zdigitalizovať, zjednodušiť? Kde dokážete získať výhodu?
Ako sa zmení marketing
Pravidlá marketingu, ktoré platia dlhodobo, budú platiť aj naďalej. Avšak, niektoré dlhodobejšie trendy naberú na obrátkach. Mojim tipom je, že pôjde oveľa viac do popredia user generated content, využívanie obsahu od používateľov v komunikácii firiem. Príkladom využitia používateľského obsahu na slovenskom trhu je 365 banka, ktorá počas karantény prišla s user generated spotom. V zahraničí zas podobný prístup zvolila spoločnosť Taco Bell. O týchto, ale aj iných reakciách sme písali aj v e-booku Čo robia úspešné značky počas krízy.
Tak isto bude narastať využívanie TikTok style obsahu na sociálnych sieťach. Prečo? Práve TikTok nás totiž učí byť efektívnymi, kreatívnymi s obmedzeným časom a minimom nástrojov. Najlepší TikTokeri totiž majú často k dispozícii telefón, seba, pár vecí po ruke a sekundu na zaujatie používateľa. Mnohé firmy sa takýto obsah naučili vytvárať počas karantény a budú v tom pokračovať. Potom môže vznikať rôzny pekný obsah, napríklad aj takáto karanténna Instagram storka inšpirovaná práve TikTok štýlom videí.
Faktom je, že vyhrávať budú tí, ktorí sa chopia šance a počas krízy získajú náskok. Nedávajte preto hlavu do piesku a vyboostujte svoj biznis, aby ste po korone boli silnejší ako pred ňou. 🙂