#Marketing
Newsletter
  • Prihláste sa do newslettra
    {{scopeData.message_mini}}

Čo sú persony a ako ich používať

Persony sú základným kameňom, na ktorom vieme postaviť komunikáciu akejkoľvek firmy. Čo to ale vlastne tá persona je? Poďme sa na to pozrieť bližšie.

Čo sú persony a ako sa líšia od cieľovej skupiny

Jednoduchá definícia je, že “persony sú fiktívni reprezentanti vašej cieľovej skupiny.” Ide teda o priemer cieľovej skupiny, ktorý do detailov rozpracujeme, dáme mu tvár, vymyslíme meno a pod.

Čo to znamená v praxi

Rozoberme si to na jednoduchom príklade portálu StartItUp.sk.
V tomto  prípade máme tri základné cieľové skupiny: startupisti, investori a celkovo ľudia zaujímajúci sa o technologické novinky. Poďme si viac priblížiť najskalnejšiu skupinu – startupistov.
Startupisti – vek: 20 – 35 rokov, ambiciózni technologickí nadšenci, žijú väčšinou v mestských oblastiach, pracujú na 2-3 projektoch naraz a končia, prípadne majú čerstvo ukončené vysokoškolské vzdelanie v oblasti IT, techniky, prírodných vied alebo ekonómie…
Pokiaľ chceme z tejto cieľovej skupiny spraviť personu, musíme ísť ďaleko viac do hĺbky a vytvoriť ideálnu postavu, ktorá bude založená na reálnych dátach. Príkladom takejto persony je potom Startupista Stano. Ak si chcete podobného “Stana” vytvoriť aj vy, scrollujte nižšie.

Prečo a ako používať persony

Persony môžu byť vo firemných procesoch použité najrôznejšími spôsobmi. Pomôžu vám v product developmente, tvorbe contentu pre vašu cieľovú skupinu či zjednodušení rozhodovania kam zacieliť reklamu a kam nie. No a v neposlednom rade vám tiež helfnú pri tvorbe biznis plánu a s tým spojeným raisnutím investície.
Po zostavení persony máte totiž jasnú predstavu o tom, komu je váš produkt venovaný, aký má vek, pracovné zaradenie, koníčky, ciele, sny, problémy… Tiež vám povedia, kde sa takíto ľudia stretávajú či už v online alebo offline svete, na aké veci reagujú a pod.
Inými slovami, persony sú základom, od ktorého by sa mali odrážať (nielen) marketéri predovšetkým v menších firmách.

Autor článku

Marek Didák
creative & strategy director