Prežije Google rok 2025? Ako sa mení svet vyhľadávania
AI vyhľadávače sú čoraz silnejšie a Google si to uvedomuje. Prečo by sme niečo hľadali dlhé minúty, keď nám to ChatGPT nájde za zlomok sekundy?
Ak bude čoraz viac ľudí uprednostňovať umelú inteligenciu, traffic z webstránok bude zrejme čoraz viac klesať.
AI Overview
Google preto pred vyše pol rokom zaviedol v rámci vyhľadávania funkcionalitu AI Overview. Ide o krátke zhrnutie zobrazené ako prvé vo vyhľadávaní, za ktorým nasleduje zoznam webstránok.
Nevýhodou je, že súčasné AI systémy, ako je ChatGPT, nie sú navrhnuté na účely reklamy. Ich algoritmy by museli prejsť výraznou transformáciou.
Keďže Google potrebuje aj naďalej monetizovať, je možné že platené reklamy sa časom dostanú nad AI overview výsledky vyhľadávania.
Čo to znamená pre marketérov?
V roku 2025 preto bude pre marketérov kľúčové prispôsobiť svoje stratégie a taktiky tomuto novému trendu.
AI už nie je len trendom, ale nevyhnutnosťou, a tak by firmy mali do umelej inteligencie investovať v nasledujúcom roku oveľa viac – peňazí aj času.
Vhodným riešením môže byť nielen optimalizácia obsahu pre SEO, ale aj pre AI vyhľadávače.
Znamená to vytvárať obsah, ktorý je priamo zameraný na otázky, ktoré ľudia zadávajú do AI vyhľadávačov, ako je ChatGPT. Je to nový prístup, ktorý sa bude v nasledujúcich rokoch využívať čoraz viac.
Optimalizácia obsahu pre AI je viac o kontexte, ako o konkrétnych výrazoch a spojeniach slov. Kým klasické SEO sa točí okolo kľúčových slov, pri “AI SEO” sa zameriavame na konkrétnejšie potreby a zámery.
Hoci si to zdanlivo protirečí, AI friendly obsah = human-friendly obsah.
Čo si AI všíma?
- dobre štruktúrovaný a predvídateľný obsah,
- jednoduchý, pochopiteľný wording,
- nekomerčné informácie, ktoré sa viac zameriavajú na pridanú hodnotu a konkrétne odpovede na časté otázky (FAQ), ako na samotný predaj produktu či služby.
Okrem optimalizácie obsahu sa nebojte zapojiť AI do spolupráce:
- využite AI na tvorbu obsahu,
- sledujte, ako AI vyhľadáva, spracováva a prezentuje informácie o vašej firme,
- integrujte na vaše webové stránky chatbota alebo virtuálneho asistenta.
Nezabudnite, že AI nie je neomylná, a tak výstupy vždy radšej dvakrát skontrolujte.
Gen Z si ide svoje
AI však nie je jediná platforma, ktorá oslabuje pozíciu Googlu.
Mladí ľudia si radšej pozrú krátke video s autentickým človekom, ako by čítali siahodlhé články a PR texty. Podľa štatistík takmer 40 %* mladých ľudí preferuje pri vyhľadávaní TikTok pred Googlom.
Marketéri, ktorí chcú osloviť najmä Gen Z, sa tak musia v roku 2025 viac sústrediť aj na TikTok SEO.
5 tipov, ako docieliť, aby TikTok zaindexoval vaše video čo najvyššie:
- identifikujte hlavné kľúčové slovo,
- pomocou TikTok search identifikujte súvisiace kľúčové slová,
- použite ich v popise reels,
- dostaňte ich aj priamo do reels, a to tak, že text zmenšíte a “skryjete” mimo obraz,
- po uverejnení videa použite kľúčové slová aj v komentári – či už vo forme textu alebo hashtagov.
Google má stále dominantné postavenie, a tak sa radšej na klasické SEO nevykašlite. Nezabudnite však prispôsobovať svoju stratégiu a obsah aj iným vyhľadávačom. A hlavne majte oči otvorené. To, čo trenduje dnes už o pár mesiacov nemusí byť aktuálne.
Aby ste nezmeškali ďalšie novinky a zaujímavosti zo sveta marketingu, nezabudnite nás sledovať na sociálnych sieťach Instagram, TikTok, LinkedIn a Facebook.
*parafráza viceprezidenta spoločnosti Google Prabhakara Raghavana na konferencii Brainstorm Tech spoločnosti Fortune v roku 2022.