Ako vytvoriť persony pre váš biznis

20.04.2015

Marek

V predchádzajúcom článku sme sa pozreli na to, čo sú persony a ako ich používať. Článok bol ukončený finálnou personou Startupistu Stana. V tomto blogu si teda rozoberieme postup, akým sa k Stanovi dostanete.



1. Cieľ persony

V prvom rade si musíte zvoliť cieľ, na čo vám bude persona slúžiť. Má to byť nákup produktu? Prihlásenie do newslettra? Stiahnutie appky? Zdieľanie a komentovanie vášho obsahu? Podľa toho personu prispôsobíte.

Ak sa vrátime k typickému čitateľovi StartItUp.sk z predchádzajúceho článku - Startupistovi Stanovi, cieľ je jasný. Chceme, aby ho čo najviac oslovovali naše články, aby ich zdieľal, komentoval atď.

2. Prieskum a analýza

Pokiaľ tvoríme personu, najviac nás zaujímajú jej demografické, prípadne geografické údaje, záujmy, ciele, sny, životný štýl. V podstate potrebujeme zistiť, ako s personou komunikovať, aby mala o náš produkt záujem.

Na základe toho potom zistíme odpovede na otázky:
- Ako upraviť produkt, aby bol pre personu zaujímavejší?
- Aký content tvoriť, aby personu oslovil?
- Kde naša persona trávi najviac času? Kde ju môžeme osloviť?

Dôležité je však vychádzať z reálnych dát, nie len dohadov. Kde ale tieto dáta získať?

- Informácie o súčasných zákazníkoch - Dajte svojim zákazníkom vyplniť dotazníky. Tie sú pre vás najkvalitnejším základom pre tvorbu person a zároveň cenným feedbackom. Klaďte však rozumné otázky v menšom počte, aby sa vám aj nejaký vyplnený dotazník vrátil. My osobne na tvorbu a vyhodnotenie dotazníkov používame Google Drive.

- Google analytics - Analytics sú perfektným nástrojom na zistenie demografických údajov, odkiaľ návštevníci stránky prišli, na aké stránky odišli a čo ich na vašom webe najviac zaujalo.

- Diskusie, fóra a social groups - Skúste pohľadať fóra, kde diskutuje práve vaša cieľová skupina. Dobrým miestom, kde okrem googlenia začať, sú skupiny na sociálnych sieťach, prípadne Twitter konverzácie.

- Užívatelia na sociálnych sieťach - Zaujímavé veci sa podozvedáte aj prostredníctvom Facebook Insights, mapovaním fanúšikov konkurencie, Facebook Graph Search a pod. V prípade zahraničnej alebo B2B klientely má veľký význam robiť prieskum aj na LinkedIne.

- Uskutočnené prieskumy - Skúste si pozrieť, či sa už na internete nenachádzajú prieskumy, ktoré sa týkajú vašej cieľovej skupiny. Mohli by byť cenným zdrojom informácií.

3. Vytvorenie persony

Obsah persóny sa môže líšiť podľa vašich potrieb, tu je zhruba to najdôležitejšie:

- Fotka
- Meno
- Background (pracovná pozícia, rodinné zázemie)
- Demografické údaje (pohlavie, vek, príjem)
- Ciele, sny a výzvy (pracovné, súkromné ciele, sny a výzvy)
- Prostredie (kde ju nájdeme online/offline)
- Otázky (aké otázky má v súvislosti s našim produktom?)
- Čo pre ňu môžeme spraviť (ako jej môžeme pomôcť dosiahnuť ciele)
- Možný dôvod odmietnutia (Prečo by mohla odmietnuť náš produkt?)
- Marketingové posolstvo (Ako vysvetlíme svoj produkt našej persone?)
- Elevator pitch (Ako presvedčíme jednou/dvoma vetami personu, aby sa stala našim zákazníkom?)


Finálna persona Startupistu Stana, skalného čitateľa magazínu StartItUp bude potom vyzerať takto:







Aby sme vám to uľahčili, vytvorili sme pre vás šablónu na tvorbu person, ktorú si môžete stiahnuť zadarmo.


Potrebujete pomoc so zostavením person, naplánovaním stratégie alebo online marketingom? Ozvite sa nám a preberieme to u nás nad šálkou kávy.





Sociálne siete nie sú len o zábave a chatovaní

22.03.2016

Sociálne siete nie sú len o zábave a chatovaní

...čítať ďalej

Ako si zachovať tvorivú myseľ (a nezblázniť sa)

15.02.2016

Ako si zachovať tvorivú myseľ (a nezblázniť sa)

...čítať ďalej

Ako sa hlásiť na copywriterskú stáž

20.01.2016

Ako sa hlásiť na copywriterskú stáž

...čítať ďalej

Malý sprievodca marketingom pre e-shopy

13.01.2016

Malý sprievodca marketingom pre e-shopy

...čítať ďalej

Marketingový adventný kalendár

01.12.2015

Marketingový adventný kalendár

...čítať ďalej

Čo sme sa dozvedeli z prieskumu o slovenských spoločnostiach a digitálnych trendoch

04.11.2015

Čo sme sa dozvedeli z prieskumu o slovenských spoločnostiach a digitálnych trendoch

...čítať ďalej

Novinky z digitálneho sveta

04.11.2015

Novinky z digitálneho sveta

...čítať ďalej

Tajomstvá digitálneho marketingu

21.10.2015

Tajomstvá digitálneho marketingu

...čítať ďalej

Facebook Notes kopírujú Medium a vôbec to nevyzerá zle

28.09.2015

Facebook Notes kopírujú Medium a vôbec to nevyzerá zle

...čítať ďalej

Smelá copywriterka v Afrike

17.09.2015

Smelá copywriterka v Afrike

...čítať ďalej

Ako skrotiť e-maily

08.06.2015

Ako skrotiť e-maily

...čítať ďalej

Nová éra online marketingu s Instagramom

04.06.2015

Nová éra online marketingu s Instagramom

...čítať ďalej

7 otázok, ktoré sa vás na 99,999% spýta každý investor

05.05.2015

7 otázok, ktoré sa vás na 99,999% spýta každý investor

...čítať ďalej

Prečo robia všetky startupy túto chybu?

22.04.2015

Prečo robia všetky startupy túto chybu?

...čítať ďalej

Čo sú persony a ako ich používať

19.04.2015

Čo sú persony a ako ich používať

...čítať ďalej

21 a pol zdroja marketingovej inšpirácie

29.03.2015

21 a pol zdroja marketingovej inšpirácie

...čítať ďalej

Na toto by ste mali pozerať pri voľbe PPC agentúry

30.01.2015

Na toto by ste mali pozerať pri voľbe PPC agentúry

...čítať ďalej

7 marketingových chýb vášho startupu

05.01.2015

7 marketingových chýb vášho startupu

...čítať ďalej

Startupy a marketing. Áno alebo nie?

11.12.2014

Startupy a marketing. Áno alebo nie?

...čítať ďalej

10 zaručených ciest k NEúspechu vášho startupu

26.11.2014

10 zaručených ciest k NEúspechu vášho startupu

...čítať ďalej

5 rozdielov medzi marketingom startupov a marketingom veľkých firiem

18.10.2014

5 rozdielov medzi marketingom startupov a marketingom veľkých firiem

...čítať ďalej

Ako tvoriť hype?

15.10.2014

Ako tvoriť hype?

Ako vytvoriť nadšenie zo strány zákazníkov okolo značky či produktu?

...čítať ďalej

Prečo hype a čo to slovo znamená

12.10.2014

Prečo hype a čo to slovo znamená

Hype? Čo je to za názov? A čo to vlastne znamená? V tomto krátkom...

...čítať ďalej

Kontakt
info@hype.sk
+421 905 282 467

Karpatská 6
811 05 Bratislava
facebook    instagram    linked