Ako vytvoriť persony pre váš biznis
20.04.2015
Marek
1. Cieľ persony
V prvom rade si musíte zvoliť cieľ, na čo vám bude persona slúžiť. Má to byť nákup produktu? Prihlásenie do newslettra? Stiahnutie appky? Zdieľanie a komentovanie vášho obsahu? Podľa toho personu prispôsobíte.Ak sa vrátime k typickému čitateľovi StartItUp.sk z predchádzajúceho článku - Startupistovi Stanovi, cieľ je jasný. Chceme, aby ho čo najviac oslovovali naše články, aby ich zdieľal, komentoval atď.
2. Prieskum a analýza
Pokiaľ tvoríme personu, najviac nás zaujímajú jej demografické, prípadne geografické údaje, záujmy, ciele, sny, životný štýl. V podstate potrebujeme zistiť, ako s personou komunikovať, aby mala o náš produkt záujem.Na základe toho potom zistíme odpovede na otázky:
- Ako upraviť produkt, aby bol pre personu zaujímavejší?
- Aký content tvoriť, aby personu oslovil?
- Kde naša persona trávi najviac času? Kde ju môžeme osloviť?
Dôležité je však vychádzať z reálnych dát, nie len dohadov. Kde ale tieto dáta získať?
- Informácie o súčasných zákazníkoch - Dajte svojim zákazníkom vyplniť dotazníky. Tie sú pre vás najkvalitnejším základom pre tvorbu person a zároveň cenným feedbackom. Klaďte však rozumné otázky v menšom počte, aby sa vám aj nejaký vyplnený dotazník vrátil. My osobne na tvorbu a vyhodnotenie dotazníkov používame Google Drive.
- Google analytics - Analytics sú perfektným nástrojom na zistenie demografických údajov, odkiaľ návštevníci stránky prišli, na aké stránky odišli a čo ich na vašom webe najviac zaujalo.
- Diskusie, fóra a social groups - Skúste pohľadať fóra, kde diskutuje práve vaša cieľová skupina. Dobrým miestom, kde okrem googlenia začať, sú skupiny na sociálnych sieťach, prípadne Twitter konverzácie.
- Užívatelia na sociálnych sieťach - Zaujímavé veci sa podozvedáte aj prostredníctvom Facebook Insights, mapovaním fanúšikov konkurencie, Facebook Graph Search a pod. V prípade zahraničnej alebo B2B klientely má veľký význam robiť prieskum aj na LinkedIne.
- Uskutočnené prieskumy - Skúste si pozrieť, či sa už na internete nenachádzajú prieskumy, ktoré sa týkajú vašej cieľovej skupiny. Mohli by byť cenným zdrojom informácií.
3. Vytvorenie persony
Obsah persóny sa môže líšiť podľa vašich potrieb, tu je zhruba to najdôležitejšie:- Fotka
- Meno
- Background (pracovná pozícia, rodinné zázemie)
- Demografické údaje (pohlavie, vek, príjem)
- Ciele, sny a výzvy (pracovné, súkromné ciele, sny a výzvy)
- Prostredie (kde ju nájdeme online/offline)
- Otázky (aké otázky má v súvislosti s našim produktom?)
- Čo pre ňu môžeme spraviť (ako jej môžeme pomôcť dosiahnuť ciele)
- Možný dôvod odmietnutia (Prečo by mohla odmietnuť náš produkt?)
- Marketingové posolstvo (Ako vysvetlíme svoj produkt našej persone?)
- Elevator pitch (Ako presvedčíme jednou/dvoma vetami personu, aby sa stala našim zákazníkom?)
Finálna persona Startupistu Stana, skalného čitateľa magazínu StartItUp bude potom vyzerať takto:
Aby sme vám to uľahčili, vytvorili sme pre vás šablónu na tvorbu person, ktorú si môžete stiahnuť zadarmo.
Potrebujete pomoc so zostavením person, naplánovaním stratégie alebo online marketingom? Ozvite sa nám a preberieme to u nás nad šálkou kávy.
Sociálne siete nie sú len o zábave a chatovaní
22.03.2016Sociálne siete nie sú len o zábave a chatovaní
Ako si zachovať tvorivú myseľ (a nezblázniť sa)
15.02.2016Ako si zachovať tvorivú myseľ (a nezblázniť sa)
Ako sa hlásiť na copywriterskú stáž
20.01.2016Ako sa hlásiť na copywriterskú stáž
Malý sprievodca marketingom pre e-shopy
13.01.2016Malý sprievodca marketingom pre e-shopy